DatHuis

UI / UX Design CRM systeem

DatHuis

DatHuis is een jong en dynamisch bedrijf. Ze maken o.a. applicaties voor de makelaarswereld. Ze hebben met name een groot succes met de applicatie “het Waarderapport”. Deze appliciatie willen ze verder uitbreiden en bundelen in een overzichtelijk CRM systeem. Op dit moment wordt het CRM systeem nog gebouwd, dat betekend dat ik nu nog niet veel kwijt kan over de functionaliteiten en het design van het product.

Mijn rol

UX / UI Designer

Website

www.dathuis.nl

Datum

Q4 - 2018

Het project

De vraag die DatHuis aan mij stelde was “Kun je voor ons een super tof ontwerp maken van een CRM systeem dat erg functioneel is en waar onze klanten verliefd op worden?”.  Een goede User Experience (UX) en een clean en modern ontwerp. Daarnaast vroegen ze mij om mee te denken over het concept, ondersteuning in het proces naar het eindproduct en een planmatige en effectieve to-the-point aanpak.

De markt en gebruiker moest eerst in kaart gebracht worden. Hier was al data van bekend omdat het eindproduct van het systeem al in gebruik is bij vele klanten. De mogelijkheid om dit in een CRM systeem te integreren was volledig nieuw. Grootste uitdaging in dit project was dat een soortgelijk product nog niet bestond en ook nergens goed mee te vergelijken is. Een digitaal product dat helemaal nieuw is. Dit zorgde ervoor dat het product uitvoerig getest moest worden middels prototyping en pilotgroepen.

UX & UI Proces

We begonnen met een zeer effectieve brainstormsessie waarbij ideeën, doelen en functionaliteiten op een heldere visuele wijze werd uitgewerkt. Ik forceerde na te denken over kleine details en uiteindelijk daarbij af te vragen; is dit werkelijk nodig? Welke wensen heeft de gebruiker? Waar wordt de gebruiker blij van? De klant werd op deze manier concreet en de doelen werden geprioriteerd. De sessie werd uitgewerkt in een simpele overzichtelijk flowchart en sitemap, waarin duidelijk werd wat het logische verloop van het systeem moest worden.

Oplossingen

Ik maakte wireframes en prototypes die ik vervolgens, beoordeelde, testte en verbeterde. De huisstijl werd bepaald aan de hand van de doelen van het bedrijf, de wensen van de (toekomstige) klant en de benodigde functionaliteiten. En uiteindelijk werd het officiële ontwerp gemaakt. Bekijk hieronder het resultaat.