DatHuis

UI / UX Design CRM systeem

DatHuis

DatHuis is een jong en dynamisch bedrijf. Ze maken o.a. applicaties voor de makelaarswereld. Ze hebben met name een groot succes met de applicatie “het Waarderapport”. De functionaliteiten van het waarderapport wilt DatHuis uitbreiden en bundelen in een overzichtelijk systeem. Dit project staat nog onder een geheimhoudingsverklaring*, dat betekend dat ik niet veel kwijt kan over de functionaliteiten en het design van het product.

Mijn rol

UX / UI Designer

Website

www.dathuis.nl

Datum

Q4 - 2018

Het project

De vraag die DatHuis aan mij stelde was “Kun je voor ons een super tof ontwerp maken van een CRM systeem dat erg functioneel is en waar onze klanten verliefd op worden?”.  Een goede User Experience (UX) en een clean en modern ontwerp. Daarnaast vroegen ze mij om mee te denken over het concept, ondersteuning in het proces naar het eindproduct en een planmatige en effectieve to-the-point aanpak.

De markt en gebruiker moest eerst in kaart gebracht worden. Hier was al data van bekend omdat het eindproduct van het systeem al in gebruik is bij vele klanten. De functionaliteiten en features om de data te integreren in 1 systeem was echter volledig nieuw. Grootste uitdaging in dit project was dat een soortgelijk product nog niet bestond en ook nergens goed mee te vergelijken is. Een digitaal product dat helemaal nieuw is. Dit zorgde ervoor dat het product uitvoerig getest moest worden middels prototyping en pilotgroepen.

UX & UI Proces

We begonnen met een zeer effectieve brainstormsessie waarbij ideeën, doelen en functionaliteiten op een heldere visuele wijze werd uitgewerkt. Ik forceerde na te denken over kleine details en uiteindelijk daarbij af te vragen; is dit werkelijk nodig? Welke wensen heeft de gebruiker? Waar wordt de gebruiker blij van? Klanten en toekomstige gebruikers werden geïnterviewd om antwoord te krijgen op deze vragen. De behoeftes van de klant werd op deze manier concreet en de doelen werden geprioriteerd. De sessie werd uitgewerkt in een simpele overzichtelijk flowchart en sitemap, waarin duidelijk werd wat het logische verloop van het systeem moest worden.

Oplossingen

Ik maakte wireframes en prototypes die ik vervolgens testte en aan de hand van de feedback verbeterde. De huisstijl werd bepaald aan de hand van de doelen van het bedrijf, de wensen van de (toekomstige) klant en de benodigde functionaliteiten. En uiteindelijk werd het officiële ontwerp gemaakt. Bekijk hieronder een kleine glimp van het resultaat*.* Belangrijke schermen worden hier niet getoond omdat het project nog onder een geheimhoudingsverklaring staat. Wil je meer weten, neem dan even contact op!